În perioada 01.07-31.07.2022, activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ a avut ca obiectiv principal realizarea acţiunilor din Programul cadru de acţiuni al Inspecţiei Muncii pe anul 2022, a obiectivelor stabilite potrivit Legii nr.108/1999, republicată, Legii nr.319/2006, modificată şi completată şi ale Legii nr.53/2003, republicată, modificată şi completată.

  1. ACTIVITATEA DESFĂŞURATĂ ÎN LUNA IULIE:  

În luna  iulie 2022, la nivelul Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ au fost realizate un număr de 267 acţiuni de control, din care 145  în domeniul relaţiilor de muncă şi 122 în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Urmare finalizării acestor acţiuni, au fost dispuse 257  de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 133 angajatori au fost sancţionaţi cu 159 de sancţiuni contravenţionale, din care 135 avertismente contravenţionale şi 24 amenzi în cuantum de 116.600 lei.

A1. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL SĂNĂTĂŢII ŞI SECURITĂŢII ÎN MUNCĂ

În luna iulie 2022, au fost realizate un număr de 122 acţiuni de control în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă. Au fost dispuse 96 de măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate.

Un număr de 82  angajatori au fost sancţionaţi cu 95 de sancţiuni contravenţionale, din care 83 de avertismente contravenţionale şi 12 amenzi în cuantum de 47.000 lei.

Analiza situaţiei evenimentelor de muncă:

La Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ au fost comunicate 17 evenimente de muncă. Împrejurările în care s-au produs cele mai multe evenimente se referă la accidentele de circulaţie, utilizarea  necorespunzătoare a echipamentelor de muncă şi căderea de la acelaşi nivel. Toate  evenimentele  comunicate sunt în curs de cercetare.

A2. ACTIVITATEA ÎN DOMENIUL RELAŢIILOR DE MUNCĂ

În luna iulie 2022, inspectorii de muncă au efectuat un număr de 145 controale, au dispus 161 măsuri pentru remedierea deficienţelor constatate şi au aplicat în total 64 de sancţiuni contravenţionale, din care 12 amenzi în cuantum de 69.600 lei şi 52 de avertismente contravenţionale.

La 3 angajatori, inspectorii de muncă au identificat 3 persoane care prestau muncă fără a avea încheiat contract individual de muncă în formă scrisă.

Domeniile de activitate în care se presta muncă nedeclarată sunt:construcţii, exploatare forestieră, bar.

În luna iulie 2022, angajatorii au încheiat şi înregistrat la instituţia noastră 28 contracte colective de muncă şi 4 acte adiţionale la contractul colectiv de muncă .

  1. EVENIMENTE DEOSEBITE CARE AU AVUT LOC ÎN LUNA IULIE

I.Campania naţională de verificare a modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor, precum şi verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea, modificarea, suspendarea şi executarea contractelor individuale de muncă de către angajatorii care îşi desfăşoară activităţile în staţiile de distribuţie a carburanţilor auto

În perioada 15-22 iulie 2022, s-a desfăşurat Campania naţională de verificare a modului în care sunt respectate cerinţele minime pentru îmbunătăţirea securităţii şi protecţia sănătăţii lucrătorilor, precum şi verificarea modului de respectare a prevederilor legale privind încheierea, modificarea, suspendarea şi executarea contractelor individuale de muncă de către angajatorii care îşi desfăşoară activităţile în staţiile de distribuţie a carburanţilor auto.

Obiectivele acţiunilor de control au fost :

  • identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează relaţiile de muncă  şi luarea măsurilor care se impun pentru determinarea respectării prevederilor legale de către angajatorii care îşi desfăşoară activitatea în  acest domeniu;
  • diminuarea consecinţelor sociale şi economice negative care derivă din nerespectarea  de către angajatorii care desfăşoară activitate în acest domeniu, a prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă şi a sănătăţii şi securităţii în muncă.
  • creşterea gradului de conştientizare a angajatorilor şi a angajaţilor din domeniul  verificat în ceea ce priveşte necesitatea respectării prevederilor legale din domeniul relaţiilor de muncă şi a sănătăţii şi securităţii în muncă;
  • eliminarea neconformităţilor constatate în domeniul relaţiilor de muncă şi a sănătăţii şi securităţii în muncă în activităţile specifice ale societăţilor comerciale din domeniul de activitate vizat de acţiune.

Au fost verificaţi 34 de angajatori. Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost dispuse 59 de  măsuri de remediere şi au fost aplicate un număr de 38 de sancţiuni contravenţionale, din care 4 amenzi în cuantum de 9.800 lei şi 34 de avertismente contravenţionale

În  domeniul relaţiilor de muncă:

Pentru deficienţele constatate cu ocazia controalelor au fost dispuse 30 de măsuri de remediere  şi au fost aplicate un număr de 9 sancţiuni contravenţionale, din care 2 amenzi în cuantum de 1.300 lei şi 7 avertismente contravenţionale.

Deficienţele constatate în domeniul relaţiilor de muncă au fost următoarele:

  • nu era respectată obligaţia de a ţine evidenţa orelor lucrate de salariaţi;
  • registrul general de evidenţă a salariaţilor era transmis cu date eronate;
  • dosarele personale ale salariaţilor erau incomplete;
    • nu era respectată obligaţia angajatorului de a informa utilizarea frecventă a muncii de noapte la inspectoratul teritorial de muncă;
    • nu era respectată prevederea legală referitoare la obligaţia de a elibera salariaţilor o adeverinţă la încetarea activităţii;
    • nu era respectată obligaţia de acordare a repaosului saptămânal de 48 de ore consecutive.
  • În  domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă:Pentru deficienţele constatate  cu ocazia controalelor au fost dispuse 29 de  măsuri de remediere şi au fost aplicate 29 de sancţiuni contravenţionale din care 27 de avertismente contravenţionale şi 2 amenzi în cuantum  de 8.500 lei.

    Deficienţele constatate în domeniul  sănătăţii şi securităţii în muncă au fost următoarele:

    • rastelul de depozitare a buteliilor pentru aragaz nu era conectat la instalaţia de împământare;
    • nu au fost puse la dispoziţia lucrătorilor fişele cu date de securitate;
    • nu era utilizat echipamentul individual de protecţie de către lucrători;
    • nu era organizată activitatea de acordare a măsurilor de prim ajutor;
    • nu era îngrădită şi semnalizată zona rezervoarelor cu carburanţi;
    • nu a fost transmisă lista cu substanţe chimice periculoase  la inspectoratul teritorial de muncă;
    • nu era realizată o instruire corespunzătoare a lucrătorilor în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă;
    • nu era efectuat examenul medical periodic pentru lucrători.

    II.Acţiunea nr. 4 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii – Campanie naţională de supraveghere a pieţei produselor industriale din domeniul de competenţă al Inspecţiei Muncii, conform Programului sectorial pentru anul 2022, coordonat de către Comisia Europeană

    În luna iulie 2022 au fost verificate 6 societăţi şi un număr de 21 produse. Nu au fost dispuse măsuri de remediere şi nu au fost aplicate sancţiuni contravenţionale

    III.Acţiunea nr. 10 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii-Acțiunea pentru prevenirea îmbolnăvirilor profesionale determinate de stresul profesional

    În  perioada 09.05.2022-15.07.2022, în cadrul Acţiunii nr. 10 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii au fost verificaţi 16 agenţi economici, cu un număr de 2395 lucrători. Au fost dispuse 19 măsuri de remediere a neconformităţilor şi au fost aplicate 19 avertismente contravenţionale.

    IV.Acţiunea nr. 14 din Programul Cadru al Inspecţiei Muncii-Acţiune pentru               verificarea modului în care se respectă prevederile legale de securitate şi sănătate în muncă la curieratul de mărfuri en-gros şi en detail

  • Acţiunea se desfăşoară la angajatorii care desfăşoară activităţi economice principale sau secundare privind primirea, prelucrarea, transportul şi distribuirea (internă sau internaţională) scrisorilor, pachetelor şi coletelor (de tip poştal) de către firme ce desfăşoară activităţi în afara obligativităţii serviciului universal.În perioada martie-iunie 2022, au fost verificaţi 7 angajatori.Pentru încălcarea legislaţiei în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, au fost dispuse 7 măsuri de remediere a neconformităţilor  şi au  aplicate  7 sancţiuni contravenţionale din care o amendă în cuantum de 5000 lei şi cu 6 avertismente contravenţionale.

    V.Verificarea respectării prevederilor Ordonanţei de Urgenţă nr. 99/2000 privind măsurile ce pot fi aplicate în perioadele cu temperaturi extreme pentru protecţia persoanelor încadrate în muncă

    În perioada 4-8 iulie 2022, în zilele în care s-au înregistrat temperaturi extreme (mai mari de 37 grade C sau indicele de temperatură–umezeală ( ITU) a depăşit pragul critic de 80 unități) inspectorii de muncă au efectuat un număr de 14 controale la agenţi economici, având un număr total de 165 salariaţi. Au fost dispuse 7 măsuri de remediere a neconformităţilor.

    Pentru nerespectarea prevederilor Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 99/2000, au fost sancţionaţi contravenţional 6 angajatori cu 7 sancţiuni contravenţionale, din care o amendă în cuantum de 4000 lei şi cu 6 avertismente contravenţionale.

    1. Întâlnire de informare organizată în cadrul Proiectului ASCED, Angajare Sustenabilă şi Competitivitate pentru Studenţii din Domeniul Economic şi Drept

    În cadrul Proiectului  ASCED, Angajare  Sustenabilă şi Competitivitate pentru Studenţii  din Domeniul Economic şi Drept, în data de 26 iulie 2022, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a fost gazda unei delegaţii de profesori şi studenţi din cadrul unei Facultăţi de Drept din Iaşi. În cadrul acestei vizite de studiu, studenţii au primit informaţii de la inspectorul şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, despre organizarea, funcţionarea şi atribuţiile instituţiei, despre specificul activităţii inspectorilor de muncă.

    La finalul vizitei, participanţii au primit materiale informative privind activităţile specifice ale inspectoratului de muncă.

     

    VII. ITM Neamţ  a sărbătorit  Ziua Inspecţiei Muncii – 11 iulie

    Ziua Inspecţiei Muncii, 11 iulie, a fost instituită prin Legea nr. 337 din 2018 privind statutul inspectorului de muncă.

    Cu ocazia împlinirii a 23 de ani de la înființarea Inspecției Muncii prin Legea nr. 108 din 1999, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamt a organizat la sediu o masă rotundă la care au participat: reprezentanţi ai angajatorilor şi salariaţilor, ai patronatelor şi sindicatelor şi ai serviciilor externe de prevenire şi protecţie din judeţul Neamţ. Invitaţii au fost interesaţi despre implementarea legislaţiei armonizate în domeniul securităţii şi sănătăţii în muncă, în special în întreprinderile mici şi mijlocii şi de combaterea fenomenului muncii nedeclarate sau subdeclarate. Cu acest prilej au fost distribuite materiale informative (pliante, broşuri,cd-uri) destinate lucrătorilor şi angajatorilor.

  • VIII. Întâlnire on-line organizată de  Grupul de iniţiativă Sfatului Bătrânilor TaşcaÎn data de 27 iulie 2022, inspectorul şef al Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ, a participat la întâlnirea informală, organizată de grupul de iniţiativă „Sfatului Bătrânilor Taşca” pe anul 2022. Membrii comunităţilor locale, Prefectul Judeţului Neamţ, Adrian Vasile Niţă şi reprezentanţii instituţiilor publice s-au consultat, alături de reprezentaţii HeidelbergCement România, cu privire la dificultăţile şi oportunităţile comunităţilor locale şi la modul colaborativ în care acestea pot fi abordate şi rezolvate.
    1. Şedinţa de lucru I.T.M. Neamţ – Consiliul Consultativ Tripartit

    În data de 18 iulie 2022, Consiliul Consultativ Tripartit s-a desfăşurat în sistem                 on-line.Actele normative de interes pentru activitatea organizaţiilor patronale, agenţilor economici şi organizaţiilor sindicale, publicate în Monitorul Oficial în ultima perioadă, au fost transmise prin e-mail, membrilor desemnaţi ai organizaţiilor sindicale şi patronale.

     

    C.NOUTĂŢI LEGISLATIVE ÎN LUNA  IULIE :

    • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 100 din 29 iunie 2022 privind aprobarea şi implementarea Planului naţional de măsuri cu privire la protecţia şi incluziunea persoanelor strămutate din Ucraina, beneficiare de protecţie temporară în România, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative;
    • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 102 din 29 iunie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală;
    • Legea nr. 195 din 4 iulie 2022 pentru completarea  25 din Legea contabilităţii         nr. 82/1991;
    • Legea nr. 199 din 7 iulie 2022 pentru modificarea Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă;
    • Legea nr. 208 din 11 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, precum şi a Legii nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor;
    • Legea nr. 211 din 12 iulie 2022 pentru modificarea Legii nr. 78/2014 privind reglementarea activităţii de voluntariat în România, precum şi pentru completarea Legii nr. 219/2015 privind economia socială;
    • Legea nr. 216 din 14 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă şi a altor acte normative;
    • Ordonanţa Guvernului nr. 14 din 13 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii;
    • Ordonanţa Guvernului nr. 16 din 15 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative şi alte măsuri financiar-fiscale;
    • Ordinul ministrului transporturilor 1.218 din 1 iulie 2022 pentru modificarea şi completareaReglementărilor privind inspecţia tehnică periodică a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România – RNTR 1, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 2.133/2005;
    • Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 111 din 15 iulie 2022 pentru completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2022 privind reglementarea unor măsuri în domeniul ocupării posturilor în sectorul bugetar;
    • Legea nr. 220 din 15 iulie 2022 privind valorificarea adaptată a unor măsuri dovedite benefice pentru instituţiile din domeniul justiţiei instituite pe perioada stării de alertă declarate în vederea prevenirii  şi combaterii efectelor pandemiei de COVID-19;
    • Legea nr. 225 din 19 iulie 2022 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 19/2022 privind unele măsuri referitoare la garanţiile de bună execuţie constituite în cadrul contractelor de achiziţie publică şi al contractelor sectoriale;
    • Legea nr. 256 din 21 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, pentru modificarea Legii nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, pentru modificarea Legii nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări şi concesiunile de servicii, precum şi pentru modificarea  25 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea şi sancţionarea neregulilor apărute în obţinerea şi utilizarea fondurilor europene şi/sau a fondurilor publice naţionale aferente acestora;
    • Legea 258 din 21 iulie 2022 pentru modificarea art. 65 alin. (5) din Legea   nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
    • Legea nr. 247 din 20 iulie 2022 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind documentele de şedere eliberate cetăţenilor Uniunii Europene şi membrilor de familie ai acestora, precum şi în domeniul străinilor;
    • Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi administraţiei 1.466 din 22 iulie 2022 pentru stabilirea formatului Raportului anual cu privire la respectarea normelor de conduită de către personalul contractual din aparatul propriu al instituţiilor şi autorităţilor publice sau din instituţiile aflate în subordine, coordonare ori sub autoritate,  precum şi a informaţiilor conţinute de acesta.