Consiliul Județean Neamț a adoptat Hotărârea nr. 169/2025 privind noile măsuri de organizare a transportului public județean de persoane, cu aplicare de la 1 iulie 2025. Documentul reglementează tranziția către un sistem mai eficient și sustenabil, însă aduce și provocări majore, precum lipsa operatorilor autorizați pe unele trasee importante.


Cadru legal și obiective

Adoptată în ședința din 11 iunie 2025, hotărârea vizează:

  • aprobarea regulamentului de transport;

  • aprobarea programului tranzitoriu pentru curse regulate;

  • stabilirea stațiilor publice aferente traseelor;

  • reglementarea procedurilor de licențiere și delegare a gestiunii.

Noile reglementări sunt aplicabile în perioada de tranziție până la 31 decembrie 2025, cu scopul de a asigura continuitatea serviciului public în județ, în condiții de legalitate și transparență.


Probleme grave pe traseele Bicaz – Piatra-Neamț și Bicaz – Bicaz Chei

Cu toate că cadrul legal a fost actualizat, unele trasee nu au primit oferte valabile din partea operatorilor economici. Astfel, începând cu 1 iulie 2025, locuitorii din Bicaz și zonele învecinate se confruntă cu suspendarea temporară a transportului public pe două rute esențiale:

  • Bicaz – Piatra-Neamț;

  • Bicaz – Bicaz Chei.

Primăria orașului Bicaz a informat cetățenii că, în lipsa unui operator desemnat în urma licitației organizate de Consiliul Județean Neamț, nu vor mai circula autobuze sau microbuze regulate pe aceste trasee. Situația afectează direct navetiști, elevi, persoane vârstnice și turiști, generând o stare de tensiune și incertitudine în comunitate.

Autoritățile locale au solicitat intervenția urgentă a Consiliului Județean pentru desemnarea unui operator temporar sau reluarea rapidă a procedurii de licitație.


Discrepanțe între oraș și zona periurbană: autobuze electrice doar în municipiu

Un alt subiect semnalat de cetățeni vizează discrepanțele de calitate între transportul public din municipiul Piatra-Neamț și cel din comunele învecinate. În timp ce în oraș circulă autobuze electrice moderne, achiziționate prin fonduri europene, în zona metropolitană sunt folosite vehicule mai vechi, cu motoare termice.

Managerul Societății Transport Public Neamț (STPN), Alin Lehăduș, a explicat că actualele autobuze electrice au fost achiziționate printr-un proiect de mobilitate urbană durabilă care limitează utilizarea lor strict pe raza municipiului Piatra-Neamț. Extinderea acestora în comunele adiacente necesită acordul Ministerului Fondurilor Europene, în vederea modificării condițiilor de implementare.


Întâlniri la nivel județean: soluții pe termen mediu și lung

În ultima săptămână din iunie, dar și pe 1 iulie 2025, au avut loc mai multe întâlniri la sediul STPN și la Consiliul Județean Neamț, la care au participat:

  • Daniel-Vasilică Harpa, președintele CJ Neamț;

  • Mihaela-Elena Isciuc, vicepreședinte CJ Neamț;

  • Carmen Tănase, director în cadrul Direcției de Investiții;

  • Alin Lehăduș, manager STPN;

  • Cristian Zamă, director la ADR Nord-Est;

  • Mihai-Doru Stoica, consilier județean;

  • reprezentanți ai Primăriei Piatra-Neamț și ai ADI URBTRANS.

Discuțiile au vizat:

  • identificarea de soluții legale pentru extinderea rețelei de autobuze electrice în comunele limitrofe;

  • reconfigurarea traseelor pentru a deservi întreaga zonă metropolitană;

  • accesarea de noi fonduri europene pentru infrastructură de suport (spălătorii, stații ITP, hale de reparații);

  • demararea unui proiect pentru producerea de energie verde necesară flotei, prin construirea unui parc fotovoltaic pe platforma STPN.


Reacția autorităților și pașii următori

Președintele CJ Neamț, Daniel Harpa, a declarat public că transportul public este o prioritate a mandatului său și că se fac demersuri oficiale pentru obținerea acordului de extindere a folosirii autobuzelor electrice în afara municipiului. Este un prim pas important, în direcția unui transport public județean modern, eficient și durabil.


Hotărârea CJ Neamț nr. 169/2025 reprezintă un cadru legal necesar pentru tranziția serviciului de transport public la nivel județean. Însă provocările reale din teritoriu – lipsa operatorilor, diferențele între urban și rural, lipsa infrastructurii ecologice – impun intervenții rapide, corelate cu o viziune pe termen lung.

Administrația județeană, operatorul STPN și actorii locali din zona metropolitană au început un proces de reformă care vizează nu doar remedierea deficiențelor actuale, ci și construcția unui sistem de transport integrat, verde și echitabil pentru toți locuitorii județului Neamț.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.